Іван Вишенський народився в середині 16 століття, в містечку Судова
Вишня на Галичині. Його батьківщина була центром сеймикового життя Руського
воєводства в Польському королівстві. Точний рік народження полеміста
та його справжнє ім'я невідомі. Іван (Іоанн) — це чернече ім'я. Вишенський —
прізвище шляхетського роду Вишенських, що
мешкали у Судовій Вишні, або
прізвисько, взяте за місцем народження[1]. Невідоме також соціальне походження
Івана. Припускають, що його батьки належали до руської дрібної шляхти або
православних міщан.
Не мав ґрунтовної освіти. Це відзначали як сучасники полеміста, так
і він сам у своїх творах.
Пам'ятник у Судовій Вишні (автор Микола Бевз, 1979 р.)
Ймовірно, він здобув освіту вдома, але мав тісні
зв'язки із представниками католицької латинської освіченості.
Був знайомий із польською та латинською літературою свого часу, мав серед товаришів
католицьких викладачів, цікавився протестанськими ідеями социніан.
Приблизно у 1570-х рр. став ченцем Афонського монастиря в Греції,
що був у ті часи центром православного чернецтва на Сході. Звідси він
надсилав в Україну послання, в яких виступав проти окатоличення й ополячення
України, переконливо заявляючи, що український народ ніколи не скориться
кривавим гнобленням. Літературну діяльність почав одночасно з острозькою групою
полемістів. Твори Вишенського виражали визвольні прагнення народу. На Афоні
письменник прожив більше сорока років: мешкав у кількох монастирях, потім осів
у скиті — невеликому житлі ченців-самітників, розташованому віддалік від
основних монастирських будівель. Заховавшись від усього світу, він дав обітницю
мовчання, проте не дотримався її: відчувши тугу за рідною землею й зваживши на
заклики українських братств, у 1604 р. прибуває в Україну. Прожив 2 роки у
Львові, бо розійшовся поглядами з керівниками братства. Перебував в Унівському
монастирі, звідки 1605 р. надіслав послання Домнікії, присвячене полеміці
з впливовим членом львівського братства Юрієм Рогатинцем. Жив у Манявському
скиті у Йова Княгиницького. 1606 р. повернувся на Афон.
Тут він наказав замурувати себе в кам'яній печері. 1615–1616 рр. —
останній відомий твір «Позорище мисленне».
Вперше у літературному творі показав життя нижчих верств
суспільства — селянства. Відомо всього 16 творів. У 1590-х роках були
написані найвизначніші з них, спрямовані проти Берестейської церковної
унії. 1598 року в острозькій «Книжці» надрукував послання до самого Костянтина
Василя Острозького та православних, написане Вишенським від імені монахів
Святої Гори. Близько 1600 р. на Афоні він склав збірник — «Книжку»,
куди ввійшли «Извещение краткое», «Писание до всех обще, в Лядской земли
живущих», послання до князя Костянтина Острозького і до єпископів, крім
того «Обличение диавола-миродержца», «Порада» та ін. В 1600–1601 рр.
Вишенський написав «Краткословный ответ» Пйотру Скарзі.
У молитвах і роздумах приблизно в 70-річному віці письменник помер.
(з Вікіпедії)
*** *** ***
- Неправді властиво не стояти на одному місці.
- Каяття барв не потребує.
- Що в житті цьому приготував, те в майбутньому візьмеш, а що був посіяв, теє там пожнеш.
- Коли цноту і чистоту плотську збережуть, але не очистяться від жорстокосердя і злостивості і не виявлять милості до ближнього, то світильники свої погасять без оливи милосердя.
- Мало обраних, і мало в кому спасіння хоче віднайтися.
- Що за пожиток з дару, коли я сам того запрагнув і дістав від тебе, диявола, а не Бог небесний мене на ту достойність покликав і вибрав?
- Спасайтеся законом отецьким.
- Не ганьби, бо оганьблений будеш!..
- Всяка жертва нечестивих бридка перед Богом.
- На життя народитися — це коли, вийшовши з утроби у цей світ і дійшовши зрілого віку, думка вже має силу відрізнити зле від доброго.
- Як же ти хочеш розсудити біду войовника, що б'ється і бореться, коли сидиш удома біля материної цицьки!
- Хворий хворого лікувати не може.
- Той, хто не був у бою й подвизі ратному і не бачив змагання ратних, як може інших навчити?..
- Як хочеш іншим відчинити ворота царства небесного, коли для тебе вони зачинені?
- Здорові очі можуть побачити й осудити гниле око і мають на те владу.
- Спасайтеся вірою.
- Істини неправдою перебороти не зможете і самі щезнете й загинете, а істина живе і житиме вовіки!
Немає коментарів:
Дописати коментар